גניקומסטיה הינה נפיחות של רקמת השד בגברים הנגרמת לרוב על ידי חוסר איזון בהורמוני האסטרוגן והטסטוסטרון. גניקומסטיה יכולה להשפיע על שני צידי השד או רק אחד מהם, לפעמים באופן לא שווה. תינוקות, בנים בתקופת ההתבגרות, וגברים יכולים לפתח גניקומסטיה זמנית כתוצאה משינויים נורמליים ברמות ההורמונים בגופם, למרות שקיימות גם סיבות נוספות. השינויים הטבעים האלה בהורמונים נוטים לקרות בתקופת התבגרות (בה הגוף מגביר את כמות ההורמונים בגוף) או בגיל מבוגר, בו הגוף מוריד את קצב יצירת ההורמונים.

סיבות נוספות להתפתחות גניקומסטיה יכולות להיות טראומה לאשכים, בעיות בבלוטת התריס, סוגי סרטן מסוימים, השמנת יתר, תרופות מסוימות, סמים לא חוקיים, צריכה מוגברת של אלכוהול, אי ספיקת כליות, או מחלת כבד.

גניקומסטיה הינה בעיה שכיחה ובערך חצי מבנים המתבגרים ושני שליש מהגברים מעל גיל 50 חיים עם גניקומסטיה ברמה מסוימת.
גניקומסטיה אינה נחשבת לרוב כבעיה רפואית חמורה, למרות שבמקרים מסויימים היא יכולה להיות מלווה בכאבים/רגישות קלה ועלולה לגרום לתחושת מבוכה לגבי המראה החיצוני. במקרים רבים הגניקומסטיה תעבור מעצמה ללא טיפול בתוך תקופה של כשנתיים, יחד עם זאת במידה והתופעה נמשכת ישנם טיפולים לפתרון הבעיה, ביניהם ניתוח גניקומסטיה.

טסטוסטרון ואסטרוגן הם ההורמונים האחראים לשליטת ההתפתחות ותחזוקה של מאפייני מין בנשים ובגברים. הטסטוסטרון שולט תכונות גבריות כמו פיתוח מסת השריר ושיער הגוף. אסטרוגן שולט במאפיינים נשיים הכוללים בין היתר גדילת החזה. בשני המינים קיימים שני ההורמונים באופן טבעי, אבל כשיש בגברים חוסר איזון של אסטרוגן לעומת טסטוסטרון, הם יכולים לפתח גניקומסטיה. חשוב לדעת שגם אצל גברים ללא גניקומסטיה קיימות רקמות שד באופן טבעי.

גינקומסטיה משמעותית - 1לגלריית תמונות לפני ואחרי ניתוח גניקומסטיה לחץ כאן

גניקומסטיה – דרכי טיפול

כחלק מתהליך האבחון של גניקומסטיה, תעבור בדיקה פיזית של רקמות החזה, בטן, ואשכים ובדיקה של ההיסטוריה הרפואית שלך וההיסטוריה המשפחתית. בנוסף לכך, בדיקות דם ושתן וממוגרפיה יכולות לעזור למצוא את הסיבה לגניקומסטיה. לפי תוצאות אלו, אתה עלול להזדקק בדיקות נוספות כמו CT, MRI, אולטרסאונד, או ביופסיה של הרקמות.

הדבר הראשון החשוב הוא לוודא שהתופעה הינה באמת גניקומסטיה ולא רקמות שומניות בחזה, סרטן שד, או דלקת ברקמות החזה. במידה ואכן מתגלה שיש לך גניקומסטיה, המצב יכול לעבור לאחר תקופה מסויימת ללא טיפול מעבר לביקורת תקופתית. אופן הטיפול שלך ישתנה לפי גילך, בריאותך, משך זמן התופעה, ותגובתך לתרופות שונות.

אם הסיבה לגניקומסטיה מתגלה כתופעת לוואי של בעיה בריאותית אחרת, יכול להיות שתצטרך קודם לטפל בבעיה הזו. אם הסיבה היא תופעת לוואי של תרופות שאתה לוקח, הרופא יכול להמליץ לך על תרופות חלופיות. במידה והסיבה היא חוסר איזון הורמונלי, הרופא יכול להפנות אותך לאנדוקרינולוג – רופא המומחה בהורמונים והשפעתם על הגוף, לקבלת תרופות המטפלות באיזון ההורמונלי עצמו.

אם עדיין קיימת הגדלה משמעותית של החזה לאורך זמן, למרות הטיפול הראשוני, הרופא יכול להמליץ על ניתוח גניקומסטיה המבוצע ע"י מנתח פלסטי.

ד"ר נמרוד פרידמן הוא בין המנתחים המנוסים ביותר בישראל בניתוחי גניקומסטיה, ומנתח בשיטה מתקדמת המאפשרת, ברוב המכריע של המקרים, להגיע לתוצאות מצויינות עם צלקת מינימלית אחת בלבד, במקום שתיים.

לפרטים נוספים, שאלות או קביעת פגישת ייעוץ אישית, אל תהסס ליצור איתנו קשר:

    נשמח לעמוד לשירותך בטלפון או דרך טופס הפניה >

    גניקומסטיה – התמודדות ותמיכה

    לגבר, חזה מוגדל עלול להיות מלחיץ ומביך. גניקומסטיה יכולה להיות קשה להסתרה ועלולה להקשות על יחסים רומנטיים. בהתבגרות, היא עלולה לגרום ללעג של ילדים, במיוחד במצבים חשופים יותר כמו במלתחות, בריכות שחייה וים. זה נורמלי לחלוטין לחוש תסכול או מבוכה לגבי המצב, אבל חשוב לשמור על התמודדות בריאה – למשל, לדבר עם פסיכולוג, לשתף משפחה או חברים, להתחבר עם אחרים המתמודדים עם גניקומסטיה כמוך והכי חשוב לשמור על אופטימיות ולזכור שבסופו של יום הבעיה הזאת הינה פתירה.

    מידע נוסף אודות גניקוממסטיה תוכל לקרוא במדריך המלא

    לחץ כאן כדי לקרוא על הגילאים הנפוצים להופעת גניקומסטיה, ואפשרויות הטיפול