גיל ההתבגרות הינו גיל מורכב, בו נערים נדרשים לפתח את הכישורים החברתיים שלהם, לצד בניית זהות אישית עצמאית וכמובן במקביל לתהליך ההתבגרות הפיזיולוגי.

החל מגיל עשר חלה הפרשת הורמונים מוגברת וכך מתחיל שלב חדש בחיי הילדים בדרך לבגרות מינית מלאה. אצל בנים ההורמונים גורמים לשינויים באברי המין, צמיחה של שיער גוף, ולשינויים בקול, בעור הפנים ובשרירי הגוף.

לצד שינויים אלו, הנערים עלולים לחוות גם שינויים אחרים, פחות רצויים, כגון גדילה של החזה בצורה המקנה לו מראה נשי או בולט. מצב זה, הנקרא גניקומסטיה, יוצר לעיתים אי נעימות ועלול לפגוע בביטחון העצמי של הנער, ואף להקשות עליו ליצור קשרים חברתיים משמעותיים.

כדי לסייע לנערים להתמודד עם המצב ולצלוח את הגיל המורכב הזה חשוב מאוד ללמוד עוד על הנושא, ולדעת שיש בהחלט מה לעשות בעניין.

ד"ר נמרוד פרידמן הוא בין המנתחים המנוסים ביותר בישראל בניתוחי גניקומסטיה, ומנתח בשיטה מתקדמת המאפשרת במרבית המקרים להגיע לתוצאות מצויינות עם צלקת מינימלית אחת בלבד, במקום שתיים.

לפרטים נוספים, שאלות או קביעת פגישת ייעוץ אישית, אל תהסס ליצור איתנו קשר:

    נשמח לעמוד לשירותך בטלפון או דרך טופס הפניה >





    מהי גניקומסטיה

    גניקומסטיה היא מצב נפוץ מאד בקרב נערים וגברים, הבא לידי ביטוי בצמיחה של החזה הגברי – החל מבליטה קטנה או פטמות מוגדלות, ועד לשדיים גדולים בעלי מראה דומה לחזה נשי.

    לתופעת הגינקומסטיה יכולים להיות מספר גורמים:

    • עודף משקל -"פסאודו גניקומסטיה" הנגרמת בשל הצטברות של רקמת שומן באזור השדיים. במקרים אלו הטיפול יהיה בדרך כלל פשוט יחסית, ויכלול תהליך מדורג ומבוקר של ירידה במשקל ואימוץ הרגלי חיים בריאים. לעיתים עודף רקמת החזה לא נעלמת למרות הירידה במשקל. במקרים אלו, ניתן לפתור את הבעיה באמצעות ניתוח גינקומסטיה.
    • שינויים הורמונליים – גיל ההתבגרות מאופיין בשינויים הורמונליים רבים המניעים את תהליך ההתבגרות המינית. בזמן זה, עשויים להימצא בגוף הורמונים זכריים ונקביים (אנדרוגן ואסטרוגן), כאשר גם אצל בנים וגם אצל בנות קיימים באזור החזה קולטנים לשניהם. במצב רגיל הפרשת האנדרוגן אמורה למנוע את התפתחות רקמת השד, אך במצבים מסוימים משהו בתהליך משתבש ורקמת השד גדלה בכל זאת. זה יכול לקרות בצד אחד של החזה או בשני הצדדים ולא תמיד התהליך הזה יהיה סימטרי.
      במקרים רבים גינקומסטיה ממקור הורמונלי תעבור מעצמה עם תום גיל ההתבגרות, אולם ישנם גם מקרים בהם היא נשארת ואז יהיה צורך בהתערבות רפואית.
    • סיבות נוספות – גינקומסטיה יכולה לנבוע גם מסיבות נוספות כגון: טראומה לאשכים, בעיות בבלוטת התריס, סוגי סרטן מסוימים, צריכת סמים, צריכת אלכוהול מוגברת, ועוד. לכן, במקרה שבו הנער סובל ממצב זה, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי כדי לברר את מקור הבעיה.

    גינקומסטיה בגיל ההתבגרות

    לגלריית תמונות לפני ואחרי ניתוח גניקומסטיה לחץ כאן

    איך נדע שקיימת אפשרות לגניקומסטיה?

    גיל ההתבגרות היא תקופה רגישה מאוד. בזמן זה, בני נוער לא תמיד אוהבים לשתף את הוריהם בכל מה שעובר עליהם, ועל כן, לא תמיד קל להורים להבין שהילד שלהם מתמודד עם מצב מסוג זה. בדיוק בגלל זה, חשוב להכיר את הסימנים העשויים להעיד על כך שהנער מתמודד עם גניקומסטיה:

    • הימנעות מהורדת החולצה בעת שהות בים או בבריכה
    • חוסר רצון להשתתף בפעילויות ספורטיביות
    • אימוץ של סגנון לבוש משוחרר מאוד ולא צמוד
    • הסתגרות או חוסר עניין בחיים חברתיים
    • שינוי ניכר בהתנהגות ובמצב הרוח

    חלק מתסמינים אלו אופייניים לגיל ההתבגרות באופן כללי, לכן חשוב לשים לב לתמונה בכללותה ולנסות בכל זאת לברר את הנושא עם הנער בעדינות וברגישות ובמידת הצורך להציע לו לפנות לייעוץ רפואי.

    גניקומסטיה בגיל ההתבגרות – תהליך האבחון

    לאחר הפנייה הראשונית לייעוץ רפואי אצל רופא המשפחה, יהיה צורך לאבחן במדויק את הסיבה להופעתה של גניקומסטיה, ובהתאם לכך להרכיב תוכנית טיפול שתענה על הצרכים הספציפיים של הנער.

    במסגרת תהליך זה, סביר להניח שיתבצעו הבדיקות הבאות:

    • בדיקה מקיפה של ההיסטוריה הרפואית של הנער: בדיקה זו תכלול תשאול מקיף בנוגע למצב הבריאותי, לשימוש בתרופות, בתוספי תזונה ובסמים ולהיסטוריה הרפואית האישית והמשפחתית.
    • בדיקה פיזית של אזור החזה שתכלול גם תשאול בנוגע להופעת הגניקומסטיה ותסמינים אחרים העלולים להתלוות לה, כגון דימום או הפרשות מהפטמות.
    • בדיקה פיזית כללית שתאתר סימנים שונים להתבגרות מינית, כולל שינוי של הקול ושינויים בשיער הגוף. בדיקה זו תכלול לעיתים גם בחינה של ההתפתחות כללית של הגוף ואיבר המין.
    • בדיקות דם לבחינת מצב ההורמונים ובדיקות אחרות שיסייעו לשלול מחלות רפואיות או בעיות בתפקוד בלוטות הגוף השונות.

    גניקומסטיה במתבגרים – האם זה עובר לבד ואיך מטפלים?

    גניקומסטיה היא תופעה נפוצה מאוד בקרב נערים, וכאשר היא נובעת ממצב של חוסר איזון הורמונלי היא עשויה לחלוף לבד בתום תקופת ההתבגרות. אלא שתהליך זה יכול להימשך כשנה עד שלוש שנים, ובגיל ההתבגרות פרק זמן זה עשוי להיות קריטי מאוד ולהזיק לזהות ולביטחון העצמי של הנער.

    מסיבה זו, בייחוד כאשר מרגישים שהנער סובל מהמצב, חשוב לבצע אבחון שיסייע להרכיב תוכנית טיפול מתאימה. במקרים שבהם האבחון העלה שהבעיה נובעת ממשקל עודף, או משימוש בתרופות מסוימות, הטיפול יהיה פשוט יחסית ויכלול בניית תפריט מאוזן או שינוי של התרופות, או המינון, בהתאם לצורך.

    במצבים אחרים, לעומת זאת, יהיה צורך בטיפול רפואי שעשוי לכלול את הטיפולים הבאים:

    • טיפול תרופתי: אם הגניקומסטיה היא תוצאה של חוסר איזון הורמונלי, ניתן להיעזר במקרים מסוימים בטיפול הורמונלי שיסייע לסתור את השפעת האסטרוגן על החזה. חשוב לפנות לרופא אנדוקרינולוג המומחה בתחום, שיוכל להתאים לנער טיפול הורמונלי מדויק ויבצע מעקב רפואי סדיר.
    • טיפול ניתוחי: לעיתים טיפולים שמרניים לא מצליחים לטפל בגניקומסטיה ואז תישקל אופציה ניתוחית, בדרך כלל לאחר שלא חל שיפור כעבור שנה של טיפול.
      במידה והוחלט לבצע ניתוח, המהלך שלו וההכנה לקראתו יתוכננו על ידי הכירורג הפלסטי בהתאם לצרכים הספציפיים של המטופל. לכן, על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר חשוב לפנות למנתח פלסטי המומחה בתחום, אשר ידע לאבחן במדויק את מצבו של הנער ולהתאים את הטיפול האופטימלי עבורו.

    לסיכום

    גניקומסטיה הינה בעיה נפוצה מאוד בגילאי ההתבגרות. למרבה המזל, אין מדובר בבעיה רפואית העלולה לפגוע בבריאותו של הנער, ובמקרים רבים התופעה תחלוף מעצמה עם תום גיל ההתבגרות, או על ידי טיפול תזונתי או תרופתי. במידת הצורך ניתן להיעזר בניתוח גניקומסטיה אשר יפתור את הבעיה בצורה כירורגית.

    לד"ר נמרוד פרידמן ניסיון רב שנים בניתוחי גניקומסטיה. לפרטים נוספים, שאלות או קביעת פגישת ייעוץ אישית, אל תהסס ליצור איתנו קשר לטלפון 03-5626464, או על ידי מילוי טופס יצירת הקשר באתר.

    לחץ כאן כדי לקרוא על ההבדל בין גניקומסטיה לשומן בחזה

    לחץ כאן כדי לקרוא על שכיחות הבעיה ודרכי טיפול