למראה הגוף שלנו השפעה רבה על הרווחה הנפשית שלנו. כאשר שביעות הרצון שלנו מגופנו גדלה, אנחנו מרגישים טוב יותר והביטחון העצמי שלנו מתחזק בהתאם. לכן, נשים רבות בוחרות לבצע ניתוח הגדלת חזה שיאפשר להן להיות מרוצות ממראה הגוף שלהן וליהנות ממנו. אך גם כאשר מחליטים על ביצוע הניתוח, חשוב לבחור את המועד הנכון; האם יש להמתין עם הניתוח עד אחרי ההריונות? כיצד משפיע ניתוח חזה על ההנקה? והאם ניתוח הגדלת חזה יכול לשפר את מראה החזה בסיום תקופת ההריון וההנקה? כל המידע במאמר הבא.

ניתוח הגדלת חזה – לפני או אחרי הנקה?

להנקה יתרונות רבים, גם לילוד וגם לאם. חלב האם מותאם באופן מושלם לרך הנולד וכולל נוגדנים המסייעים להגן על התינוק. ההנקה גם יפה לבריאותה של האם; היא מסייעת לכווץ את הרחם לגודלו המקורי, עוזרת לאישה לחזור למשקל הקודם שלה ואף מפחיתה את הסיכוי להתפתחות סרטן השד. בנוסף – הנקה היא תהליך טבעי שלצד יתרונותיו הבריאותיים הוא אף מסייע לחזק את הקשר שבין האם לבין היילוד. בשל יתרונות אלו ורבים אחרים, נשים רבות בוחרות להניק, לפחות בחודשי חייו הראשונים של היילוד.
אך האם הכוונה להניק צריכה להשפיע על ההחלטה על ביצוע הגדלת חזה והאם יש לדחות את ביצוע הניתוח עד אחרי סיום שלב ההנקה?
ההריון וההנקה משפיעים שניהם על מראה החזה; במהלך ההריון וההנקה, נפח החזה גדל ועור השד עשוי להימתח מאוד. במקרים רבים, בסיום ההריון וההנקה, כאשר השד חוזר לגודלו הטבעי, הוא עלול להיראות נפול מעט בשל השינויים הרבים שעברו עליו ובהתאם לדרגת האלסטיות של העור. במצב זה, ייתכן כי יהיה צורך בניתוח נוסף לשיפור מראה החזה. לכן, אם האישה מתכננת הריון בטווח הקרוב, מומלץ להמתין עד לסיום תקופת ההריונות וההנקה.

האם אישה שעברה ניתוח הגדלת חזה יכולה להניק?

נשים רבות המעוניינות בניתוח הגדלת חזה חוששות מפגיעה ביכולת ההנקה. זה המקום להרגיע כי במרבית המקרים ניתוח הגדלת חזה אינו מונע מהאישה להניק. כמו כן לא נמצאו עדויות עד כה כי הסיליקון שבשתלים עלול לפגוע בתינוק, מה גם ששתלי הסיליקון אינם ממוקמים בצמוד לבלוטות החלב.
עם זאת, אם הניתוח כולל גם הרמת חזה ולא רק הגדלה או חתך בעטרה, יתכן ותהיה פגיעה בצינורות החלב, ובעקבות כך פגיעה ביכולת האישה להניק.
לכן, לפני ביצוע ניתוח הגדלת חזה יש לשים לב לשתי הנקודות הבאות:

  • סוג החיתוך המבוצע: לסוג החיתוך עשויה להיות השפעה רבה על היכולת להניק. אם מעוניינים לשמר את יכולת ההנקה מומלץ להימנע מחיתוך מסביב לעטרת הפטמה, ובמקום זאת לבצע חיתוך מתחת לחזה או באזור בית השחי.
  • אזור מיקום השתלים: כדי שלא לפגוע ביכולת ההנקה מומלץ למקם את השתלים מתחת לשרירי החזה.

בשורה התחתונה, אם לאישה חשוב לשמר את יכולת ההנקה, יש להתייעץ עם רופא מנתח המתמחה בתחום ולוודא כי הניתוח מתוכנן בהתאם.

קשיים בהנקה אחרי ניתוח הגדלת חזה

כל אישה, בין אם היא עברה ניתוח הגדלת חזה ובין אם לא, נזקקת לעיתים לסיוע של יועצת הנקה.
נשים המעוניינות להניק עשויות בין היתר להתנסות במצבים הבאים:

  • גודש בחזה: גודש בחזה הוא תופעה נפוצה מאוד, גם בקרב נשים שלא עברו ניתוח הגדלת חזה. בימים הראשונים שאחרי הלידה תפוקת החלב מתחילה לגדול ולכן במקרים רבים נוצר מצב של גודש העלול לגרום להתפתחות של דלקות באזור. כדי להימנע ממצב זה וכדי לדעת כיצד להתמודד איתו, יש לפנות ליועצת הנקה או לרופא.
  • תפוקת חלב נמוכה: אצל רוב הנשים שעברו ניתוח הגדלת חזה אין פגיעה בתפוקת בחלב. עם זאת, אם נראה שהתינוק אינו רגוע ונותר רעב, רצוי להתייעץ עם הגורם המטפל ולהיעזר בתוספת של מזון לתינוקות במידת הצורך.

ניתוח חזה לאחר הנקה

תקופת ההנקה והחיבור הראשוני עם התינוק היא מרגשת וחשובה מאוד. אך בסופה, לעיתים מתברר לאישה כי מראה החזה שלה השתנה. אין מדובר כאן רק בנפח החזה ובמידת הזקיפות שלו – האלסטיות של העור משתנה, וההנקה עשויה להשפיע גם על מראה הפטמה. נשים רבות חשות למשל כי השד שלהן התרוקן, החזה שלהן נהיה נפול מעט ועטרות הפטמה הפכו לגדולות יחסית. במקרים אלו ניתן לשלב בין ניתוח הרמת חזה לבין הגדלת חזה כדי לשקם את מראה השד. את הניתוח רצוי לבצע כמה חודשים אחרי סיום שלב ההנקה, כאשר השד מקבל את מראהו הסופי. כדי להבטיח את שביעות רצונה של האישה, היא תוכל לבחור מבין שתלים מסוגים וגדלים שונים, והניתוח יתוכנן תוך התאמה מדויקת למצב השד ולצרכי המטופלת.

הגדלת חזה והנקה – לסיכום

ניתוח הגדלת חזה ברוב המקרים אינו פוגע ביכולת להניק. אל תתביישי לשאול את הרופא המנתח על נושא זה לפני הניתוח ולוודא שיש בידייך את כל המידע הנדרש. לאחר לידות והנקות לעתים מראה החזה נפגע, וניתוח משולב של הרמת והגדלת חזה בהחלט יכול לסייע בהשבת עטרה ליושנה.

 

על הקשר שבין ניתוח הגדלת חזה להנקה
הנקה היא תהליך טבעי שלצד יתרונותיו הבריאותיים אף מסייע לחזק את הקשר שבין האם לבין היילוד