מקובל לחשוב ששתלים משמשים אך ורק לצרכי הגדלת חזה, אולם בפועל נעשה בהם שימוש נרחב גם בניתוחי חזה אחרים כגון: הקטנת חזה, הרמת חזה, תיקון חזה טובולרי ותיקון חזה א-סימטרי. על שום מה ולמה? על כך במאמר הבא.

השימוש בשתלים בהרמת חזה

צורת השדיים ומידת הזקיפות שלהם משתנים עם השנים, במיוחד לאחר תקופות של הריון והנקה. כך למשל השד עלול להיראות מרוקן או נפול והמראה שלו עשוי להשתנות משמעותית, גם אם גודלו נשאר כפי שהיה.
באמצעות ניתוח הרמת חזה ניתן לשפר את מראה השד ולהשיב לו את הזקיפות שאבדה. במסגרת ניתוח זה מסירים עודפי עור, מעצבים וממקמים מחדש את הפטמות. ברוב המקרים יעשה שימוש במהלך הניתוח גם בתוספת שתלים, המסייעים לעיצוב מראה השד על ידי הוספת נפח במקומות הנכונים ליצירת מראה מורם ומלא. לא בכל ניתוח הרמת חזה ייעשה שימוש בשתל, אולם בחלק מהמקרים השתל מאפשר להשיג תוצאות אופטימליות, כאשר סוג השתל וגודלו ייקבעו ביחד עם המטופלת טרם הניתוח.

גם בהקטנת חזה!

חזה מלא יכול להיות מרשים ויפה, אך במקרים מסוימים, בהם הוא אינו תואם את פרופורציות הגוף, הוא עלול להכביד ואף להוביל להתפתחות בעיות רפואיות שונות. כך למשל, חזה גדול מדי עלול להטיל עומס על הגב ועל אזור הכתפיים, ולעיתים אף מקשה על ביצוע פעילות ספורטיבית. לצד שיקולים אלו, נשים מבצעות ניתוח הקטנת חזה גם מסיבות אסתטיות, על מנת לעצב חזה פרופורציונלי למידות הגוף, זקוף ומעוצב יותר.
כאשר רוצים לקבל מראה של פוש אפ , לעיתים יהיה צורך בתוספת שתלים (קטנים!) המסייעים לרופא לפסל את השד בהתאם לתוצאה המבוקשת.

תיקון אי-סימטריה

למרבית הנשים אין חזה סימטרי לחלוטין. שוני זה יכול להתבטא בצורה שונה של השד, במיקומים שונים של הפטמות ולעיתים גם בגודל. ברוב המקרים ההבדלים בין השדיים זניחים ובלתי מורגשים, אך קיימים מקרים בהם ההבדל קיצוני יותר ובולט לעין. מצבים אלו ניתן לתקן על ידי ניתוח לתיקון א-סימטריה בשדיים, כאשר בחלק מהתיקון המורכב של חוסר הסימטריה ייעשה שימוש בשתל אחד בלבד, או בשני שתלים במידות שונות.

טיפול בחזה טובולרי

בדרך כלל צורתו של החזה הנשי מעוגלת, אך במקרים מסוימים החזה מתפתח בצורה צרה ומוארכת יותר, הדומה מעט לצינור. בחזה מסוג זה ייתכן גם כי עטרת הפטמה תהיה גדולה ונפוחה והשד עצמו עלול להיראות מעט נפול.
מצב זה ידוע גם בשם "חזה טובולרי," או "חזה צינורי", וניתן לתיקון באמצעות ניתוח פלסטי לתיקון חזה טובולרי, במהלכו השד מעוצב מחדש באמצעות שימוש בשתלים בהתאם לנתוני המטופלת.

באיזה סוג שתלים נשתמש?

בעבר היה השימוש בשתלים אנטומיים מחוספסים פופולרי מאוד במרפאת ד"ר נמרוד פרידמן, שכן אלו אפשרו השגת מראה טבעי יותר לחזה. עם התגלות הקשר בין שימוש בסוג שתלים מחוספסים לסרטן נדיר בשם BIA-ALCL, הפסיק ד"ר נמרוד פרידמן את השימוש בשתלים אלו, וכיום נעשה במרפאה שימוש בשתלים עגולים בלבד מהדור האחרון.
את האפקט האנטומי ניתן כיום להשיג באמצעות הגדלת חזה עם שומן עצמי, או הגדלת חזה היברידית המשלבת שתלים עם הזרקת שומן.

הגדלת חזה במראה טבעי 17

לגלריית תמונות לפני ואחרי הגדלת  חזה

לא על השתלים לבדם – הגדלת ועיצוב החזה באמצעות שומן עצמי

השימוש בשתלים הינו יעיל ובעל וותק רב, אך לצד זאת הולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות אופציה נוספת – הגדלת ועיצוב החזה באמצעות שומן עצמי. את השומן ניתן לשאוב מאזורים שונים בגוף האישה, ולאחר תהליך עיבוד קצר הנעשה בו במקום, הוא מוזרק בצורה קפדנית לשד.
חלק מהשומן המוזרק ייספג חזרה בגוף, אולם חלק ממנו ייטמע באזור השדיים כחלק חי ואורגני של הגוף, ויוביל להגדלה מתונה במראה, מגע ותחושה טבעיים.
לעיתים קרובות, כדי להגדיל ולעצב את החזה באופן אופטימלי, ניתן להיעזר בניתוח הגדלת חזה היברידי המשלב את שתי השיטות – שימוש בשתל להרמה והשגה של מרבית הנפח המבוקש, והשלמת עיצוב החזה באמצעות שומן עצמי המאפשר "לרכך" את מראה השתל, ולעצב את השד ליצירת מראה ותחושה טבעיים.

לסיכום

בניגוד לדעה הרווחת, שימוש בשתלים מקובל מאוד גם בניתוחי חזה אחרים מלבד הגדלת חזה, ולמעשה במרבית המקרים בהם נדרש שינוי במראה השדיים – בין אם הגדלה, הרמה, הקטנה או תיקון חזה טובולרי או א-סימטריה, ייעשה בהם שימוש.
התכונות הייחודיות של השתל והאפקטיביות שלו למגוון רחב של שימושים, הפכו אותו לאמצעי חשוב ומרכזי בעולם הרפואה האסתטית.
לצד זאת הולכת ומתפתחת גם אלטרנטיבה טבעית יותר לשימוש בשתלים, כאשר במקרים רבים התוצאות המיטביות יושגו על ידי שילוב של שתי השיטות – שימוש בשתלים במידה קטנה יותר ו"פיסול" החזה על ידי הזרקת שומן עצמי.

לחצי כאן כדי לקרוא את תוצאות המחקר אודות צורת השד האידיאלית