ההתקדמות הטכנולוגית המהירה של מאה השנים האחרונות, מאפשרת לנו לחיות חיים ארוכים יותר ובריאים יותר. אך גם מי שמקפיד על אורח חיים בריא וגם מי שמגן על עור גופו, אינו חסין מפני פגעי הזמן. התהליך הטבעי של הזדקנות העור, עישון וחשיפה לשמש – כל אלו מובילים להרס הקולגן הקיים בעור באופן טבעי ופוגעים במראה עור הפנים. עם זאת כיום ישנם פתרונות רפואיים היכולים לסייע לנו להטיב את מראה העור, והמרכזיים שבהם הם בוטוקס והזרקת חומרי מילוי. אם תרצו לדעת מה ההבדל ביניהם וכיצד לבחור את הטיפול המתאים עבורכם – קראו את המאמר הבא.

מהו בוטוקס

החוויות שאנחנו עוברים לאורך החיים שלנו ניכרות לעיתים בפנים שלנו. שרירי הפנים שלנו מתכווצים כל העת וכך נוצרים קמטי הבעה העלולים להיות עמוקים מאוד ולהסגיר את הגיל שלנו. בוטוקס, שהוא שם מסחרי של "בוטולינום טוקסין", מקורו ברעלן הנוצר על ידי חיידק, והוא נמצא בשימוש זה כמה עשורים. חומר זה מאפשר להילחם בקמטי הפנים בזכות היכולת שלו לשתק את תזוזת השריר ואת התכווצותו. כאשר החומר מוזרק לעור, הוא חוסם את האותות העצביים לשריר הפנים וכך הקמטים מתרככים ונוצר מראה עור חלק יותר. כיום נהוג להשתמש בשלושה מותגים עיקריים של בוטוקס שאושרו לשימוש על ידי ה-FDA האמריקאי: Botox, Dysport ו-Xeomin. כולם מרפים את השרירים וכולם משפיעים למשך שלושה עד חמישה חודשים. חשוב לציין, כי בוטוקס משמש גם לטיפול במצבים רפואיים נוספים כגון הזעת יתר או חריקת שיניים, וכאשר החומר מוזרק על ידי איש מקצוע הוא נחשב לבטוח ביותר.

מהם חומרי מילוי

בדומה לבוטוקס, גם חומרי המילוי מסייעים להשיג מראה עור צעיר יותר. אך בשונה מבוטוקס, חומרי מילוי עושים זאת לא על ידי הרפיה של השרירים אלא על ידי מילוי האזורים שאליהם הם מוזרקים, אזורים שעם הגיל הפכו להיות נפולים יותר ובעלי קמטים עמוקים. השפעתם של חומרי מילוי אלו יכולה להימשך בין חצי שנה לשנתיים, והנפוצים שבהם מבוססים על חומצה היאלורונית.
חומצה היאלורונית אינה חומר לזר לגוף; היא קיימת בעור באופן טבעי אך במשך הזמן הגוף יוצר כמויות פחותות שלה. מכיוון שהגוף סופג את החומצה, כדי לשמר את התוצאות הרצויות יהיה בדרך כלל צורך בטיפול חוזר לפחות פעם בשנה.
הבחירה בחומר המילוי הנכון תיעשה בהתאם לצרכי המטופל ואחרי התייעצות עם ד"ר נמרוד פרידמן.

תופעות לוואי

גם בוטוקס וגם חומצה היאלורונית נחשבים לחומרים בטוחים לשימוש, בייחוד אם מקפידים לפנות לרופא מקצועי ובעל ניסיון בתחום. לרוב, טיפול בחומרים אלו יסייע לטשטש את הקמטים ולפעמים אף להעלים אותם לתקופה מוגבלת. עם זאת, חשוב להכיר גם את תופעות הלוואי של השימוש בבוטוקס ובחומצה היאלורונית.

תופעות לוואי לשימוש בבוטוקס:
בוטוקס הוא חומר שההשפעה שלו נמשכת כמה חודשים, ולכן אף על פי שקיימות תופעות לוואי הן לרוב זמניות בלבד. בין היתר ייתכנו המצבים הבאים:

  • פריחה או גירוד
  • צניחת העפעף (נדיר)
  • חולשה בשרירים הסמוכים למקום ההזרקה
  • כאב, נפיחות, דימום קל ואדמומיות
  • כאבי ראש ובחילה
  • יובש בפה

חשוב לזכור כי הבוטוקס הוא רעלן של חיידק, ולכן, במיוחד אם מדובר בטיפול חוזר, ייתכן כי הגוף ינסה להילחם בחומר זה ויפתח נגדו נוגדנים. במקרה זה, הנחשב חריג מאוד, הטיפול בבוטוקס עלול שלא להצליח.

תופעות לוואי לשימוש בחומצה היאלורונית:
חומצה היאלורונית הינה חומר הנמצא בגוף באופן טבעי, ולכן נדיר מאוד שהגוף יפתח תגובות אלרגיות לשימוש בחומר זה. למרות זאת, חשוב להכיר את התופעות הבאות ובעת הצורך להתייעץ עם המטפל:

  • כאב ופצעים באזור הזריקות
  • גירוד
  • יובש בעיניים
  • נפיחות ודימום
  • א-סימטריה בפנים
  • בעיות בראייה
  • תחושתיות יתר של חומר המילוי מתחת לעור
  • התפרצות של פצעונים על עור הפנים

חשוב לדעת שהסיבוכים שתוארו לעיל הם לרוב חולפים, מרביתם תוך כמה ימים וחלקם תוך כמה שבועות. כדי לצמצם את הסיכון ולהבטיח שתזכו בתוצאה הרצויה, מומלץ לבצע את הטיפול אצל מומחה.

בוטוקס או חומצה היאלורונית – מה יתאים לך?

כפי שניתן להבין, בוטוקס וחומרי מילוי מסייעים לשיפור מראה העור, כל אחד בדרכו שלו. באופן כללי, בוטוקס מסייע להתמודד עם קמטים באזור הגבות, המצח והעיניים, כאשר הדגש הוא על קמטי הבעה שנוצרו בשל תזוזה של השריר.
חומרי המילוי נועדו בעיקר לטפל בקמטים קבועים ועמוקים (כשהפנים במנוחה) שנוצרו ובאובדן נפח של הפנים. על כן, חומרי מילוי עשויים להיות מועילים במיוחד באזורים שהמראה שלהם נפגע בשל ירידה באיכות העור. בנוסף חומצה היאלורונית מסייעת להשבת נפח שאבד במרוצת השנים ואף משמשת לפיסול איזורים בפנים כגון: מילוי שפתיים, פיסול אף, טיפול בסנטר שקוע, או לריכוך המראה של צלקות.

במקרים רבים ייעשה שימוש משולב בשתי הטכניקות, כמו למשל בטיפולי פיסול פנים, או מתיחת פנים ללא ניתוח.

בשורה התחתונה, כדי לדעת מה יתאים לעור הפנים שלך, וכדי לבנות תוכנית טיפול יעילה, מומלץ כמובן לפנות למנתח פלסטי מומחה.