הבעות הפנים שלנו משקפות יחסי גומלין מורכבים של העור והשכבות הרכות שמתחתיו. לפי מחקר חדש, שהתפרסם בפברואר 2020 במגזין הרשמי של איגוד המנתחים הפלסטיים האמריקאי (ASPS), חומרי המילוי עושים יותר מאשר למלא קמטים – בנוסף הם גם מחזירים תבנית תנועה צעירה יותר לתנועות והבעות הפנים שלנו.

מתוך המחקר, אשר הובל על ידי ד"ר איוונה פרסס, MD, PhD, מאוניברסיטת פנסילבניה:
"הבעות הפנים שלנו מעבירות את רגשותינו, כמו גם מאפיינים נוספים אודותינו, כגון גילנו ואיכות חיינו. טיפולים להצערת מראה הפנים חייבים לשמר, או לשפר, את הבעות הפנים על מנת להגיע לתוצאות אופטימליות. לכן דינמיקת הפנים צריכה להיות כלי מרכזי לבחינת טיפולי הצערת פנים, במטרה להגיע לתוצאות שיראו טבעיות."

הזרקת חומרי מילוי, כגון חומצה היאלורונית, מהווה גישה לא פולשנית להפחתת כמות הקמטים בפנים, תוך כדי השבת נפחים שנגרעו במרוצת השנים. זהו אחד מהטיפולים הפופולריים כיום בעולם, עם מעל ל – 2.7 מיליון הזרקות שבוצעו בשנת 2018.
אולם כדי להיות אפקטיביים באמת, טיפולים אלו צריכים לעשות יותר מאשר רק למלא קמטים וצניחות בפנים – הם צריכים גם להשיב תבניות תנועה צעירות יותר לפנינו.
ד"ר פרסס מאמינה שמחקר נוסף, וניתוח כמותי של המתח הדינמי בפנים, יוכלו להוביל בעתיד לתוצאות אופטימליות בטיפולי חידוש פנים.

מהלך המחקר

ע"י שימוש בטכנולוגיית צילום בשם סטריאו פוטוגרמטריה – טכנולוגיית צילום תלת מימדית דיגיטלית להשוואה אובייקטיבית של תוצאות כירורגיות, צוות החוקרים אספו סריקות מדויקות של מתח וכיווץ בפניהן של – 30 נשים בגילאי 41-65. כל המטופלות עמדו לעבור טיפול בהזרקת חומצה היאלורונית עבור קמטים בחלק התחתון של פניהן, ובעיקר בקפל הנזולביאלי היורד מהאף לצידי השפתיים (NLF), ובקמטי "מריונטה" היורדים מצדי הפה אל הסנטר (ML).
סריקות הפנים בוצעו לפני תהליך ההזרקה ו- 6 שבועות לאחריו.

דינמיקות המתח של פני המטופלות הושוו לסריקות שבוצעו בקבוצה של 20 נשים צעירות ולא מטופלות בגילאי 25-35.

תוצאות המחקר

בסריקות הבסיס אשר בוצעו לפני הזרקת חומצה היאלורונית נמדדו הפרשים סטטיסטיים משמעותיים (p ≤ 0.05) ברמות המתח באיזורי ה – NLF וה – ML בין קבוצת הנשים הצעירות והנשים המבוגרות, כאשר בנשים המבוגרות נמדד פרופיל מתיחה גבוה יותר.

בסריקה שנעשתה 6 שבועות לאחר הזרקת חומצה היאלרונית, הנשים המבוגרות חוו הפחתה משמעותית של המתח והכיווץ בכל מינעדי הבעות הפנים שנמדדו, באופן הדומה יותר לרמות המתח והכיווץ בנשים הצעירות.

 

חומרי מילוי המבוססים על חומצה היאלורונית גם מחזירים דינמיקת תנועה צעירה יותר של הפנים

 

מתוך המחקר: "הערכה כמותית של המתח הדינאמי בפנים הינה שיטה חדשנית להערכת דינאמיות הפנים בעקבות טיפול בהזרקת חומרי מילוי, ומספקת עדות אובייקטיבית לכך שטיפולים מהסוג הזה מובילים לרמת מתח הדומה לזו של נשים צעירות באזורים המועדים להשפעות של הזדקנות הפנים."
הערכה זו הינה חשובה במיוחד באזורים שמסביב לשפתיים, אשר נמצאים בתנועה רבה ומועדים לקמטי הבעה ואיבוד נפח.

להערכת החוקרים, דינמיקת פנים כמותית תהווה בעתיד כלי מרכזי לתכנון טיפולי הצערת פנים במטרה להגיע לתוצאות אופטימליות וטבעיות.

מקורות:

An Objective, Quantitative, Dynamic Assessment of Hyaluronic Acid Fillers That Adapt to Facial Movement
Plastic and Reconstructive Surgery – journal of the American Society of Plastic Surgeons