טיפול על ידי הזרקת חומצה היאלורונית הולך וצובר תאוצה במרוצת השנים בישראל ובעולם, והוא מיועד למילוי נפחים, טישטוש והעלמת קמטים ושיפור מרקם העור.
במאמר הבא ננסה להסביר לעומק מהי חומצה היאלורונית ומהו המנגנון שבאמצעותו היא מביאה לתוצאות הרצויות.

מהי חומצה היאלורונית

חומצה היאלורונית הינה חומר דמוי ג'ל המצוי באופן טבעי ברקמות החיבור של גופנו, רקמות אפיתליות ועצביות, התורם רבות לתקשורת הבין תאית, התחלקות התאים ושמירה על רמות הנוזלים ברקמה.
החומצה ההיאלורונית יוצרת קומפלקס עם פרוטאינים מסוימים וסופחת מים, והיא מהווה רכיב משמעותי בסחוס המפרקי, כמו גם בעור גופנו, בו היא מעורבת בתיקון וחידוש הרקמה ושמירה על ריכוז בריא של מולקולות מים לשמירה על לחותו. מחקרים מראים שהמאסה של ההיאלורונן בגופנו פוחתת עם הגיל.

ב-1934 מצאו החוקרים קארל מייר וג'ון פאלמר מאוניברסיטת קולומביה שאחד מתפקידיה של חומצה היאלורונית הוא לשמור על נפח העור ועל רמת הלחות שלו, ואף הצליחו לראשונה לבודד את החומר הפעיל (מעין של פרה..ובהמשך אף מכרבולות של תרנגולות! אך אל דאגה שיטות הייצור השתנו מאז וכיום החומצה ההיאלורונית מיוצרת במעבדה בתהליך בקטריאלי ונקייה לחלוטין משאריות חלבון מהחי).

בשנות ה-90 החל שימוש רפואי בחומצה היאלורונית בטיפול בבעיות מפרקים, ניתוחי עיניים, ריפוי פצעים, טיפול בדלקות ועוד.
בשנת 1996 נכנס השימוש בחומצה היאלורונית למטרות קוסמטיות על ידי הזרקה לעור.
בשנים האחרונות נערכים מחקרים לבדיקת שימוש בחומצה היאלורונית למניעת התפתחות תאים סרטניים.

כיצד חומצה היאלורונית משפרת את מרקם עור הפנים וממלאת נפחים

בזכות תכונתה של החומצה ההיאלורונית לספוג מים פי כ – 1,000 ממשקלה, היא מעניקה נפח לאזור בו הוזרקה ולכן הינה שימושית מאוד למטרות קוסמטיות – להקניית מראה צעיר ורענן יותר לפנים מבוגרות עם נפילת טונוס וקמטים.
יתרה מזאת, מחקר שנערך באוניברסיטת מישיגן הראה שחומצה היאלורונית אף מעודדת את הפיברובלסטים בעור ליצור קולגן חדש ובכך למעשה מסייעת להצערת עור הפנים.

מאז שנות התשעים המאוחרות של המאה הקודמת החל השימוש בחומצה היאלורונית למטרות קוסמטיות לצבור פופולריות, וכיום הוא נחשב בין הטיפולים הבטיחותיים ביותר בעולם הרפואה האסתטית, ולבחירה המועדפת לטשטוש קמטים (לצד טיפולי בוטוקס).

חומרי מילוי המבוססים על חומצה היאלורונית מיועדים להזרקה לשכבות הדרמיס האמצעי והעמוק של העור לתיקון קמטים, מילוי שקעים, תיקון אי סימטריות, מילוי צלקות אקנה, ולהזרקה לשומן התת עורי לצורך הקניית נפח לאזורים שונים בפנים – תכונה ההופכת את השימוש בחומצה היאלורונית לחומר מועדף בתהליך פיסול פנים.

אזורי הטיפול העיקריים לשימוש בחומרי מילוי המבוססים על חומצה היאלורונית:

  • מילוי קמטים, ובעיקר הקמטים הנזולביאליים שמצדי הפה והאף
  • פיסול עצמות לחיים ועצמות הפנים
  • מילוי שפתיים ולחיים
  • עיצוב צורתו של האף
  • מילוי שקעים טמפורליים (בצידי הראש)
  • הרמת גבות בשילוב עם בוטוקס
  • עיצוב קו הלסת

האם אפשר להשתמש בחומצה היאלורונית על ידי מריחת קרם על עור הפנים?

תלוי את מי שואלים.. נכון להיום הדעות על כך חלוקות, כאשר חברות קוסמטיקה מפרסמות חדשות לבקרים קרמים המכילים, לטענתם, חומצה היאלורונית המצליחה לחדור לעומק העור. בפועל, נכון להיום, אין אף מחקר בספרות המדעית המוכיח שיפור משמעותי במראה ומרקם העור ביישום חיצוני של חומצה היאלורונית, ועדיין אין תחליף להזרקת החומר לעומק העור.

 

למידע נוסף על חומצה היאלורונית (אתר וויקיפדיה)