אנשים רבים חושבים ששאיבת שומן הינה סוג של "פתרון קסם" המסוגל להבטיח תוצאות של דיאטה, ללא המאמץ הכרוך בכך. האמת כמובן היא שונה לחלוטין.
לפניכם מספר עובדות חשובות אודות ניתוח שאיבת שומן: למי מיועד, לאילו תוצאות אפשר לצפות, האם אפשר להשמין חזרה לאחר הניתוח, ומהו ההבדל בין דיאטה לשאיבת שומן.
מוכנים? בואו נצא לדרך.

ראשית – למי מתאים לעבור ניתוח שאיבת שומן?

שאיבת שומן אינה באה להחליף דיאטה ואינה מיועדת לאנשים בעלי עודף משקל משמעותי, אלא מיועדת לאנשים עם משקל תקין המוטרדים ממרבצי שומן קטנים ועיקשים המעוותים את מבנה גופם בצורה לא פרופורציונלית. לדוגמא – עודפי שומן בירכיים החיצוניות, בישבן, בברכיים, בזרועות ובבטן.
לאנשים בעלי עודף משקל משמעותי המפוזר באופן שווה בכל הגוף שאיבת שומן לא מתאימה מאחר והיא תעשה בדיוק ההיפך – תפר את האיזון הפרופורציונלי בגוף.

פרמטרים נוספים המשפיעים על התאמת המועמד/ת לניתוח:

  • אלסטיות העור – בניתוח שאיבת שומן, בניגוד לניתוח מתיחת בטן, אנו מוצאים תוכן מבלי לגעת במעטפת ומסתמכים על כך שהעור יתכווץ ויצמד לגוף.
    היה והעור רפוי, שאיבת השומן רק תחמיר את המצב. במקרים כאלו מומלץ לוותר על הניתוח או לשלבו עם ניתוח הסרת עודפי עור.
    עורם של אנשים שהורידו בצורה משמעותית עשרות קילו ממשקלם לרוב מאבד מהאלסטיות שלו ולכן הם פחות מתאימים לניתוח. אגב, בניגוד למה שמקובל לחשוב, הירידה באלסטיות העור מתרחשת דווקא בתהליך העלייה במשקל עקב הימתחות העור ולא בירידה.
  • גיל – את הניתוח לא עושים לילדים ונוער, מאחר וגופם טרם סיים את מלוא התפתחותו.
    בד"כ לא מבצעים ניתוח שאיבת שומן באנשים מעל גיל 50 מאחר והעור לרוב מאבד מהאלסטיות שלו בגילאים אלו (אם כי ישנם חריגים. לד"ר פרידמן יצא לנתח גם מטופלים בני 70 עם תוצאות נפלאות).

לסיכום – מועמד מתאים לשאיבת שומן הינו בעל משקל יציב, ללא עודף משקל קיצוני, ובעל אלסטיות עור טובה.

מה ההבדל בין דיאטה לשאיבת שומן? והאם ניתן להשמין חזרה לאחר ניתוח שאיבת שומן?

כאשר אנו מורידים מהצריכה הקלורית שלנו בדיאטה, תאי השומן בגופנו מתכווצים מאחר והגוף מרוקן מהם את מאגרי השומן המאוחסנים בהם, אולם מספרם לא משתנה.
בשאיבת שומן לעומת זאת אנו מוציאים את תאי השומן עצמם, כך שבאזורים בהם ביצענו את ההליך, למשל שאיבת שומן בבטן, יהיו בסופו של דבר פחות תאי שומן, ולכן, ברוב המקרים, גם אם נעלה במשקל לאחר הניתוח פחות שומן יגיע לאזורים אלו.

אם נעשה שאיבת שומן בכמויות גדולות באנשים עם נטיה להשמנה בהחלט נפר את האיזונים בגוף, ואז בעליה עתידית במשקל קיימת סכנה שנקבל חוסר פרופורציה בגוף.
יחד עם זאת בשאיבה נקודתית של עד 5 ליטר שומן הסיכון לכך יורד משמעותית.

הבעיה בשאיבות שומן בהיקף נירחב מ – 5 ליטר אינה מסתכמת רק בחשש מדיספרופרציה, אלא יכולה אף להיות מסכנת חיים:

  1. בתהליך ההכנה לשאיבה עצמה מזליפים נוזלים לתוך הגוף. ככל ששואבים יותר מזליפים יותר ויכולים להגיע למצב של העמסת יתר של נוזלים וחשש להגעה לרמות רעילות של חומרים נוגדי כאבים המצויים בהם
  2. סכנה לאבדן דם משמעותי יותר
  3. חשש לתסחיף שומני בדם

בהיקפים קטנים של עד 5 ליטר הניתוח נחשב לפעולה בטוחה יחסית עם הסתברות נמוכה מאוד לסיכונים ולכן איגודי הרופאים הפלסטיקאים בעולם מנחים שלא לעבור היקף זה של שאיבת שומן.

לפני ואחרי הניתוח:

הניתוח עצמו נעשה בהרדמה מקומית או כללית ויכול להתבצע במרפאה או בחדר ניתוח, כאשר ד"ר פרידמן מעדיף לבצע בחדר ניתוח מאחר ושם קיימת שליטה טובה יותר על הסטריליות וכל האמצעים הנדרשים לטפל במצבי קיצון.
ד"ר פרידמן בד"כ מעדיף לעשות את הפרוצדורה בהרדמה כללית מאחר והרבה יותר נוח למטופל בצורה זו, אם כי אפשרי גם לבצע בהרדמה מקומית לפי בקשה של המטופל.

חייבים להבין ולזכור שלוקח זמן ארוך לאחר הניתוח, אשר נמדד בחודשים רבים, עד לקבלת התוצאה הסופית, וזאת בעקבות בצקות והצטברות נוזלים בתוך הרקמה של האזורים שנשאבו.

  • מומלץ להיות עם מחוך/ חגורה הדוקה למשל מספר שבועות עמ"נ לזרז את פינוי הנוזלים
  • ניתן לזרז את תהליך ההחלמה ע"י עיסוי לימפתי שמסייע לפינוי הנוזלים אל מערכת הלימפה

לסיכום

אין פתרונות קסם. ניתוח שאיבת שומן אמנם מהווה פתרון אפקטיבי למרבצי שומן נקודתיים ועיקשים באנשים בעלי משקל תקין ויכול לתרום רבות לדימוי גוף חיובי, יחד עם זאת הוא אינו מהווה תחליף לדיאטה, אינו מומלץ למצבורי שומן של מעל ל – 5 ליטר, ואינו פותר אותנו משמירה על משקל תקין לאחר מכן.

 

שאיבת שומן תמונת לפני ואחרי

גלריית תמונות – שאיבת שומן לפני ואחרי