כמעט כל אחד מאיתנו היה רוצה להיפטר ממרבצי שומן לא רצויים בגופו. גם אם מדובר על כמות שומן שאינה גדולה במיוחד, כאשר היא נמצאת במקום לא רצוי היא יכולה לשבש את הפרופורציות של גופנו ולפגוע במראה הכללי, וחשוב מזה – בהרגשה ובביטחון העצמי שלנו.

במאמר הבא ננסה לחדד באלו מקרים ניתוח שאיבת שומן יכול להוות פתרון לבעיה של שומן עיקש, ומהן החלופות העיקריות לניתוח.

שאיבת שומן לעומת דיאטה וספורט

ההבדל העיקרי בין שאיבת שומן לדיאטה הוא ביכולת לפסל את הגוף בשאיבת שומן באמצעות הפחתת שומן סלקטיבית באזורים מסוימים ובצורה מדויקת מבלי להשפיע על אזורים אחרים. בדיאטה יכולים לאבד שומן גם מחלקי גוף אותם לא רוצים לשנות, כמו פנים וחזה למשל.

יחד עם זאת, כשמדובר על עודף משקל משמעותי יש להיפטר תחילה מעודפי השומן על ידי דיאטה בשילוב עם פעילות גופנית.
ניתוח שאיבת שומן אינו יכול להוות תחליף לדיאטה במקרים של עודף משקל משמעותי. נכון, המטרה של שניהם זהה – צמצום ההיקפים וחיטוב הגוף, אולם בעוד שניתן לרדת במשקל קילוגרמים רבים באמצעות דיאטה, בניתוח שאיבת שומן לא ניתן להוריד יותר ממספר קילוגרמים ספורים (כמות גדולה מדי מעלה את רמת הסיכון לסיבוכים), כך שלרוב לא ישאבו יותר מכ – 5 ליטר שומן בניתוח שאיבת שומן אחד.
בנוסף, השמנת יתר משמעותית מהווה מכשול לביצוע ניתוח שאיבת שומן, שכן היא מעלה את הסיכון לסיבוכים.

גם לאחר ניתוח שאיבת שומן, ללא שמירה על משקל תקין השומן יחזור בסופו של דבר (אמנם לרוב פחות באיזור המנותח בו הוסרו תאי שומן, אולם בהחלט יחזור "בשמחה" ליתר חלקי הגוף).

מתי אם כן כדאי לשקול ניתוח שאיבת שומן?

  • אם ניסית מספר רב של דיאטות ושילבת ספורט, אולם עדיין נותרו "מרבצי" שומן עיקש באזורים מסוימים בגופך גם לאחר ירידה משמעותית במשקל והגעה למשקל היעד.
  • אם אינך סובלת מעודף משקל משמעותי ומעוניינת לחטב את הגוף בדיוק באזורים הרצויים לך.
  • אם אינך סובלת כלל מעודף משקל, אולם למרות זאת קיים אזור בגופך עם מרבצי שומן עיקש, שאינו פרופורציונלי לשאר הגוף.
  • כחלק מניתוח הגדלת חזה באמצעות שומן עצמי, ובתנאי שקיימות מספיק "רזרבות" שומן בגוף.

שאיבת שומן לעומת הקפאת שומן

הקפאת שומן הינה הליך לא פולשני במהלכו מתבצע הרס של תאי שומן על ידי הקפאתם לפרק זמן קצוב (תאי השומן יותר רגישים לקור מיתר התאים בגופנו ולכן הפגיעה הינה ממוקדת בהם בלבד).
החיסרון העיקרי בהקפאת שומן נעוץ בחוסר הסלקטיביות של הפעולה ולכן לא ניתן לפסל, לעצב ולהסיר שומן בצורה מבוקרת.
כמו כן הקפאת שומן מאפשרת אובדן רק של עד כ-25% בלבד מכמות השומן ברקמה המטופלת, כך שהירידה בהיקפים פחות משמעותית מהירידה המושגת על ידי ניתוח שאיבת שומן ממוקד.

הקפאת שומן אינה מתאימה למי שסובל מעודפי עור. במקרים של עודפי עור משמעותיים הפתרון הנכון יותר הינו שאיבת שומן, ובמידת הצורך – שילוב ניתוח הסרת עודפי עור כדוגמת מתיחת בטן.

לסיכום

ניתוח שאיבת שומן מהווה פתרון ממוקד למצבורי שומן עיקש שלא ניתן "להיפטר" מהם בדרכים אחרות, ומסייע לנו להיפטר באופן סלקטיבי מהשומן בדיוק במקומות בהם הוא פוגע בפרופורציות הגוף, ובכך לשפר ולחטב את מראה גופנו. יחד עם זאת חשוב לזכור שניתוח שאיבת שומן אינו מהווה "פתרון קסם" היכול להחליף דיאטה במקרים של עודפי משקל משמעותיים, ואינו פותר אותנו מהצורך לשמור על משקל מאוזן ותקין גם לאחר הניתוח.