חזה גברי וחזה נשי נבדלים משמעותית זה מזה, לפחות בתפיסה שלנו. בעוד חזה נשי מצופה להיות מלא ורך, חזה גברי אידאלי יהיה בדרך כלל שטוח ושרירי, כאשר הפטמות יהיו בולטות פחות לעומת החזה הנשי. 

אלא שכל גוף שונה זה מזה ומושפע מגורמים שונים, וכך גם החזה הגברי נראה אצל כל אחד קצת אחרת. השונות הזאת רגילה לחלוטין, אך ישנם בכל זאת מצבים שבהם מראה החזה עלול להפריע לגבר (או לנער), לפגוע בתחושת הביטחון העצמי שלו ואף למנוע ממנו לקחת חלק בפעילויות אהובות עליו. 

גניקומסטיה הינו מצב שבו החזה הגברי מקבל מאפיינים נשיים, וכיום קיימים אמצעי טיפול שונים המאפשרים לשוות לחזה מראה גברי  יותר. 

כל המידע לפניכם.

לד"ר פרידמן, כירורג פלסטי מוערך בארץ ובעולם, נסיון רב שנים בניתוחי גניקומסטיה והוא מנתח בשיטה מתקדמת המאפשרת, ברוב המכריע של המקרים, להגיע לתוצאות מצויינות עם צלקת מינימלית אחת בלבד במקום שתיים.

לפרטים נוספים מוזמנים ליצור עמנו קשר לטלפון 03-5626464 או דרך טופס הפניה באתר.

 

מהי גניקומסטיה

גניקומסטיה היא מצב רפואי נפוץ מאוד בקרב גברים, הגורם להגדלה של רקמת השד. מצב זה יכול להתרחש בשד אחד בלבד, או בשני השדיים, והוא לעיתים מלווה גם בשינויים במראה הפטמות. 

השד יהיה גדול יותר ולעיתים האזור יהיה רגיש מאוד, בייחוד באזור הפטמה. הפטמה עצמה עשויה להיות גדולה ובולטת יותר, כאשר חשוב לשים לב אם יוצאות ממנה הפרשות שונות – גניקומסטיה אינה כרוכה בדרך כלל בהפרשות מהפטמה, ולכן במקרים כאלו חשוב לשלול מצבים רפואיים אחרים לפני תחילת הטיפול. 

גניקומסטיה אינה מצביעה בהכרח על מצב רפואי הדורש טיפול, אך עלולות להיות לה השלכות פסיכולוגיות, במיוחד כאשר היא מופיעה בגיל ההתבגרות בעיצומו של תהליך בניית הזהות העצמית. 

הנער המתבגר עלול לפתח דימוי גוף שלילי, להתרחק מחבריו או להימנע מפעילויות חברתיות שונות. גם אצל גברים בוגרים גניקומסטיה עלולה לעורר תחושת בושה או אי נוחות, ולהפריע לניהול חיים חברתיים וזוגיים בריאים.

 

גניקומסטיה פיזיולוגית ולא פיזיולוגית

כיום מקובל לחלק את הגניקומסטיה לשני סוגים עיקריים – פיזיולוגית ולא פיזיולוגית.

גניקומסטיה פיזיולוגית

גניקומסטיה פיזיולוגית מופיעה בשלבים מסוימים בחיים וניתן לראות אותה למשל בתינוקות ובמתבגרים. 

אצל תינוקות הגדלת רקמת השד נפוצה מאוד ומקורה בחשיפה להורמון האסטרוגן של האם במהלך ההריון. גניקומסטיה מסוג זה נמשכת לרוב כשבועיים-שלושה אחרי הלידה ולאחר מכן היא נעלמת ללא צורך בטיפול נוסף.

השפעת ההורמונים ניכרת גם בגיל ההתבגרות, וחוסר מאזן הורמונלי בתקופת חיים זו עלול להוביל לעלייה ברמת האסטרוגן ולגדילת רקמת השד. מצב זה נפוץ יחסית בתחילת גיל ההתבגרות והוא לרוב חולף מעצמו לאחר שרמות הטסטוסטרון בדם מתייצבות. עם זאת כ-10% מהמתבגרים עדיין יסבלו מגניקומסטיה אחרי גיל 17.

לעומת זאת, אחרי גיל 70, כאשר רמות הטסטוסטרון בדם יורדות, עלולה להתפתח שוב גניקומסטיה, בייחוד כאשר את ירידת הטסטוסטרון מלווה גם עלייה ברקמת השומן בגוף. 

גניקומסטיה לא פיזיולוגית

גניקומסטיה לא פיזיולוגית יכולה לנבוע מסיבות רבות, חלקן מסכנות חיים. גדילת רקמת השד יכולה לנבוע למשל מהתפתחות של תאים סרטניים, ועל כן כל שינוי משמעותי באזור מחייב פנייה לייעוץ רפואי. 

גם מחלות כרוניות, כגון: מחלת כליות המשפיעה על המאזן ההורמונלי, מחלות כבד, וכל מחלה אחרת שיש לה השפעה הורמונלית, עלולות להוביל לגניקומסטיה. 

גדילת רקמת השד היא לעיתים גם תוצאה של היפוגונדיזם – מצב שבו בלוטות המין אינן מתפקדות כשורה כך שרמות הטסטוסטרון בדם נמוכות מאוד וגורמות לתסמינים רבים וביניהם: ירידה במסת השריר, השמנה, עייפות, ירידה בחשק המיני וכאמור גם הגדלת רקמת השד. 

לצד מצבים רפואיים שונים, חשוב לדעת כי אורח חיים מסוים, כגון צריכת סמים וחומרים מסוכנים אחרים, עלול אף הוא לגרום לגדילה של רקמת השד.

 

דרגות חומרה

מלבד ההבדלים ברקע לגניקומסטיה חשוב להתייחס גם לדרגת החומרה שלה, כאשר ישנן 4 רמות שונות למצב זה:

רמה 1 – קלה מאוד: במצב זה ההגדלה ברקמת השד תהיה מינורית בלבד ותופיע לרוב סביב העטרה של הפטמה.

רמה 2 – קלה עד גבוהה: הגדלת מתונה של רקמת השד מעבר לאזור העטרה, שיכולה לכלול גם רקמת שומן.

רמה 3 – גבוהה ונראית לעין: בדומה לרמה 2, גם כאן יש הגדלה מתונה של רקמת השד, אלא שנוספים לה עודפי עור.

רמה 4 – חמורה: במצב זה קיימת הגדלה משמעותית של רקמת השד, בליווי עודפי עור, והשד מקבל מראה נשי.

 

דרגות חומרה של גניקומסטיה

דרגות החומרה השונות של גניקומסטיה

 

אופן הטיפול

הטיפול בגניקומסטיה תלוי במקור שלה ובדרגת החומרה שלה. 

גניקומסטיה פיזיולוגית עוברת בחלק מהמקרים עם הזמן, כאשר מאזן ההורמונים בגוף משתנה, בעוד שגניקומסטיה לא פיזיולוגית תחלוף עם הטיפול בגורם להופעתה, למשל: הפסקת שימוש בסמים, איזון מצבים רפואיים בעלי השפעה הורמונלית, ועוד.

במידה והגניקומסטיה אינה חולפת מעצמה, או עם הטיפול בגורמים לה, ניתן לשקול אופציה ניתוחית. ניתוח גניקומסטיה מקנה לחזה מראה גברי יותר, והינו מהיר ופשוט יחסית, עם זמן ההתאוששות קצר.

כאשר מדובר בגיל ההתבגרות נדרשת כמובן רגישות רבה, מעקב רפואי והתאמת תוכנית טיפול שתאפשר למתבגר לפתח את זהותו האישית ולנהל חיי חברה תקינים. 

במידה ולנער נגרם סבל נפשי רב כתוצאה מהמצב, ולא חלה הטבה לאחר טיפול של כשנה, תישקל אופציה ניתוחית.

עוד על גניקומסטיה בגיל ההתבגרות ניתן לקרוא פה

 

ניתוח גניקומסטיה

במרבית המקרים, ניתוח גניקומסטיה כולל שאיבת שומן, ולרוב גם הסרת רקמת שד עודפת. 

במהלך הניתוח יבוצע חתך קטן בחיבור של העור וחלקה התחתון של עטרת הפטמה והשאיבה תתבצע באמצעות צינורית קטנה. הוצאת רקמת השד תתבצע דרך אותו חתך.

במקרים מסויימים כאשר הגניקומסטיה בדרגת חומרה גבוהה יותר ומלווה בעודפי עור משמעותיים, יהיה צורך בניתוח נוסף כעבור כשנה להסרת עודפי העור כדי להשיג את המראה המבוקש. 

יחד עם זאת במרבית המקרים ניתוח אחד מספיק ורקמת העור תתכווץ מעצמה לאחר מספר חודשים.

תוכנית הטיפול המדויקת תיקבע לאחר ייעוץ רפואי מקיף, ובהתאם למצבו של המטופל ולתוצאות המבוקשות מהניתוח.

 

לד"ר פרידמן, כירורג פלסטי מוערך בארץ ובעולם, נסיון רב שנים בניתוחי גניקומסטיה והוא מנתח בשיטה מתקדמת המאפשרת, ברוב המכריע של המקרים, להגיע לתוצאות מצויינות עם צלקת מינימלית אחת בלבד במקום שתיים.

לפרטים נוספים מוזמנים ליצור עמנו קשר לטלפון 03-5626464 או דרך טופס הפניה באתר.