במרוצת השנים שלאחר ניתוח הגדלת חזה שתלי החזה עלולים לשנות את צורתם, ובמקרים נדירים אף להיקרע ולדלוף. המלצת החברות המייצרות את השתלים היא לבצע בדיקה מקיפה של השתלים אחת לכ-10 שנים כדי לוודא שהכל תקין. לאור המלצה זו נשים רבות נמצאות תחת הרושם המוטעה שעליהן להחליף את השתלים שרירותית לאחר 10 שנים, בעוד שלמעשה הן יכולות ליהנות מהן שנים נוספות ללא התערבות כירורגית.

בפועל אין לשתלי החזה "תאריך תפוגה" חד משמעי. קביעת טווח הזמן של 10 שנים אינה הוראה מחייבת להחלפת השתלים אלא המלצה לבדיקה תקופתית, ותזכורת לשים לב לשינויים במראה ובתחושה באזור החזה.

למעשה, רק אחוזים בודדים מהמטופלות שעוברות השתלת חזה ייאלצו להחליף את השתלים שלהן כתוצאה מדלף או קרע בשתל, בעוד שברוב המקרים הסיבה להחלפת השתלים היא רצון לשנות את גודל השתל ו/או את צורתו (זו הסיבה שבעת ניתוח הגדלת החזה הראשוני, ההמלצה היא לחשוב קדימה ולהשתדל לבחור גודל וצורת חזה שיתאימו גם בעוד עשר ואף עשרים שנה מהיום).

כיצד אדע שהשתלים בגופי תקינים?

לאחר ניתוח הגדלת חזה ההמלצה היא להישאר במעקב המנתח הפלסטי בתדירות של אחת לשנה, ואחרי שלוש שנים אף לעבור בדיקת אולטרסאונד פעם בשנה על מנת לוודא את שלמות מעטפת השתלים.
בדיקות אלו הינן בנוסף, ולא כתחליף, לבדיקות השגרה המומלצות לגילוי סרטן שד.
כמו כן יש לתת תשומת לב לכל שינוי במראה או בתחושת השדיים, ולפנות למעקב במקרה הצורך.

סיבות נפוצות להחלפת שתלים

  • דלף בשתל – נגרם כתוצאה מקרע או נקב במעטפת השתל, בין אם כתוצאה מכשל בייצור, שחיקה עם הזמן, או טראומה באזור השתל. זה אמנם נשמע מלחיץ, אולם בשתלים תקניים לא מדובר במצב מסכן חיים שכן הסיליקון הרפואי אינו רעיל לגוף.
    יחד עם זאת בכל מקרה של דלף מהשתל חשוב לפנות לניתוח להחלפת שתלים בהקדם האפשרי.
  • "התקשות קופסית", מצב הנגרם כתוצאה מהתעבות של רקמת הצלקת סביב השתל, ונע בין התקשות מינורית שאינה מצריכה התערבות לכזו הגורמת לכאב, עיוות צורת השד ולחוסר יכולת לשכב על הבטן. הפתרון במקרה זה הוא ניתוח.
  • צניחת חזה – לצערנו, כוח המשיכה לא פוסח עלינו גם לאחר ניתוח הגדלת חזה. עם ההתבגרות, עורנו הופך רפוי יותר, בפרט כאשר מתרחשים בגופנו שינויים נוספים כגון ירידה או עליה במשקל. מצב זה מלווה במקרים רבים גם בא-סימטריה של השדיים ומיקום לא שווה של הפטמות.
  • קפלים הנוצרים על פני השתל ואשר ניתן לחוש בהן במישוש חיצוני של השד.
  • רצון למקם מחדש של השתל אשר נדד ממקומו המקורי עם הזמן, או סב על צירו.
  • החלפת השתל הישן בשתל מחומר מתקדם ועמיד יותר.
  • זיהום (לעתים ניתן לפתור בעזרת תרופות).

פגישת ייעוץ

במידה וקיים צורך להחליף שתלים, עליך לתאם פגישת ייעוץ עם מנתח פלסטי, במהלכה הוא יבחן את מצבם הנוכחי של השתלים ויעריך את מצב בריאותך. וודאי כי את מקבלת הסבר מפורט לגבי ההליך והסיבוכים האפשריים שעלולים לנבוע כתוצאה ממנו.

כיצד להתכונן לקראת ניתוח להחלפת שתלים

לקראת הניתוח ייתכן שתתבקשי להביא צילומי שד נוספים ונתונים רפואיים נוספים לגבי מצבך הבריאותי. נוסף על כך ייתכן שהרופא ינחה אותך להפסיק לעשן או ליטול כדורים מדללי דם דוגמת אספירין.

מהלך הניתוח וההתאוששות

ניתוח להחלפת שתלים יבוצע בהרדמה תוך ורידית או כללית, בהתאם להתייעצות עם הרופא. החדשות הטובות הן שההתאוששות תהיה לרוב קלה יותר מבניתוח הראשון, מכיוון שעיקר הכאבים נובע מייצור ה"כיס" עבור השתל בתוך החזה, ואצלך כיס זה כבר קיים מהגדלת החזה הקודמת. לאחר כשש שעות התאוששות תשוחררי לביתך עם הנחיות לגבי המשך הטיפול באזור המנותח והסבר לגבי תסמינים חריגים.
עקב התחבושות והנפיחות המקומית, יש להמתין לפחות 6 שבועות כדי להתרשם ממראה ומגע השד המנותח, ולעיתים עד שנה עד שהוא יהפוך טבעי לגמרי למגע.

עלות

טווח המחירים לניתוח החלפת שתלים נע כיום בין 15,000-30,000 ₪, כאשר במקרים מסויימים קיימת השתתפות של קופות החולים וחברות ביטוח.

 

הגדלת חזה – המדריך המלא