שדיים נתפסים כסמל לנשיות, והאסתטיקה של השדיים מעסיקה נשים וגברים כאחד. לא פלא איפה שהגדלת חזה הינה אחת הפרוצדורות הכירורגיות הפלסטיות המבוצעות ביותר בארה"ב, עם למעלה מ-287,000 ניתוחים בשנת 2019.

האידיאל של השד הנשי השתנה לאורך התקופות השונות בהיסטוריה, כאשר צורת השד המועדפת כיום בעולם המערבי מושפעת רבות מהשימוש המוגבר במדיה החברתית ותוכניות הריאליטי. מחקרים רבים ניסו למצוא תשובה לשאלה "מהו השד האסתטי המושלם", אולם עד לאחרונה לא בוצע מחקר מייצג עם מודלים מדויקים מבחינה אנטומית.

במרץ 2022 פורסם במגזין "Aesthetic Plastic Surgery" מחקר בשם "החיפוש אחר השד הנשי האידיאלי: מחקר מייצג לאומי של מפקד האוכלוסין של ארצות הברית" שמטרתו לזהות את המאפיינים של מראה השד האידיאלי בעיני גברים ונשים, תוך שימוש במודלים ממוחשבים תלת מימדיים המאפשרים המחשה אסתטית מדויקת ביותר.

תוצאות המחקר לפניכם.

 

צורת החזה האידיאלית
נתחיל מהסוף – זוהי צורת החזה האידיאלית בעיני גברים ונשים, כפי שנמצאה במחקר

על המחקר

מטרת מחקר זה היא ליצור מודל לשד האידיאלי כדי לשפר את תוצאות ניתוחי חזה אסתטיים, כגון: הגדלת חזה, הרמת חזה והקטנת חזה, וניתוחי שיחזור. המחקר נעשה באמצעות סקר מקוון שכלל 1049 משתתפים, המשקפים את נתוני מפקד האוכלוסין של ארצות הברית (גיל ומגדר).

במחקר נעשה לראשונה שימוש במודלים תלת מימדיים שנוצרו על ידי מחשב, ועברו מניפולציות שונות של מאפיינים כגון: יחס הקוטב העליון לקוטב התחתון של השד, גודל העטרה, כיוון השד ומידת הבולטות שלו.

החלק הראשון של השאלון כלל שאלות כלליות (דמוגרפיה, רמת השכלה, מצב מערכת היחסים, התחושה לגבי השד, היחס להתערבויות אסתטיות, ועוד). החלק השני של השאלון התייחס לסטים שונים של סדרות תמונות.

תוצאות המחקר

גודל החזה האידיאלי

בכל הנוגע לגודל החזה נמצאו הבדלים ברורים ספציפיים למגדר. בעוד שנשים העדיפו חזה במידת B-cup, גודל החזה הנשי המועדף על גברים הוא במידות גדולות יותר.

גודל החזה האידיאלי

 

יחס קוטב עליון לקוטב תחתון (מיקום הפטמה)

התוצאות מראות שבניגוד למה שנטען במחקרים קודמים, יחס קוטב עליון לקוטב תחתון של 55:45 הוא המועדף על ידי משתתפות וגברים כאחד. חשוב לציין שמחקרים קודמים טענו ליחס הפוך של 45:55.

יחס בין קוטב עליון לתחתון של הפטמה

 

בלט החזה

יש הבדלים בהעדפות בין גברים לנשים – נשים מעדיפות באופן משמעותי בלט מוגבר בקוטב העליון של החזה, בעוד שגברים אינם מראים העדפה ספציפית.

בלט חזה

גודל העטרה

גודל העטרה הקטן ביותר של 30 מ"מ הועדף בקרב כל הקבוצות בסקר.

גודל פטמה מועדף

 

מרחק בין הפטמות

לגבי המרחק האופטימלי בין פטמה לפטמה נרשמה בעיקר העדפה לשדיים צרים עם המרחק הקצר ביותר, 210 מ"מ.

מרחק בין הפטמות

כיצד הגדלת חזה קודמת או הרצון להגדלת חזה משפיעים על העדפות תכונות החזה?

המחקר העלה כי משתתפות שרצו לשנות את החזה שלהן בניתוח פלסטי בגלל סיבות אסתטיות, או שכבר עברו הגדלת חזה בעבר, נוטות להעדיף מידות חזה גדולות יותר וקוטר עטרה קטן יותר.

צורת השד הנשי האידיאלית – מסקנות

אחד החידושים המרכזיים של המחקר הוא הממצא שרוב המשתתפים, גברים ונשים כאחד, העדיפו פרופורציה בין קוטב עליון לקוטב תחתון של 55:45, בעוד שבמחקרים קודמים היחס האטרקטיבי ביותר היה של 45:55. הממצא החדש הזה עשוי להיות תופעה כלל – אמריקאית, המתארת העדפה של תכונות שדיים פחות טבעיות.

בנוסף נמצא הבדל ברור בהעדפה לגבי גודל החזה בין נשים לגברים. בעוד שנשים התעניינו יותר בשדיים בגודל בינוני, סביב גודל חזה במידת B, מידות גדולות יותר הועדפו על ידי גברים. בהתחשב בכך ששדיים גדולים מעידים על נשיות ופוריות, מידות גדולות יותר עשויות להיות קריטריון בחירה תורשתי חשוב לגברים. יש לציין כי מחקרים של מעקב עיניים הראו שגברים מבלים יותר זמן בהסתכלות על השדיים ועל פלג הגוף העליון מאשר בכל אזור אחר, ובכך מעידים על חשיבות התכונה הנשית הזו בתפיסה הגברית של האטרקטיביות הנשית. ממצא זה נשמר בתרבויות שונות, כולל ילידים ללא גישה לתקשורת מודרנית.

גם ההעדפה לבלט חזה בחלק העליון הייתה שונה בין המינים, כאשר הנשים הראו העדפה לנפח בחלקו העליון של השד. הסיבה לכך יכולה להיות קשורה לכך ששד מלא הוא סימן לנעורים ואובדן נפח בקוטב העליון הוא תוצאה של תהליך ההזדקנות.

 

צורת החזה האידיאלית

ולסיום שוב – זוהי צורת השד האידיאלית כפי שהתקבלה מתוצאות המחקר.

 

לחצי כאן כדי לקרוא מה עדיף – הגדלת חזה בשומן עצמי, או עם שתלים

 

Wallner, Christoph & Dahlmann, Vanessa & Montemurro, Paolo & Kümmel, Sherko & Reinisch, Mattea & Drysch, Marius & Schmidt, Sonja & Reinkemeier, Felix & Huber, Julika & Wagner, Johannes & Sogorski, Alexander & Dadras, Mehran & von Glinski, Maxi & Marcus, Lehnhardt & Behr, Björn. (2022). The Search for the Ideal Female Breast: A Nationally Representative United-States-Census Study. Aesthetic Plastic Surgery. 46. 10.1007/s00266-021-02753-y.

 

Wallner, C., Dahlmann, V., Montemurro, P. et al. The Search for the Ideal Female Breast: A Nationally Representative United-States-Census Study. Aesth Plast Surg 46, 1567–1574 (2022). https://doi.org/10.1007/s00266-021-02753-y