נכון שחזה גדול לרוב נתפס כנשי יותר והוא משאת נפשן של נשים רבות, אולם כמו בכל דבר בחיים, הכל עניין של פרופורציות – וכשהחזה גדול מדי ביחס לפרופורציות הגוף הוא יכול גם להכביד ולגרום לבעיות רפואיות שונות. במאמר הבא נפרט את העיקריות שבהן.

פגיעה ביציבה

באופן טבעי, מרכז הכובד של האישה נמצא באזור הירכיים והאגן, והוא משפיע על יציבת גופה ואופן הליכתה. לבעלות חזה גדול באופן משמעותי, מרכז הכובד משתנה והיציבה התקינה של הגוף עלולה להיפגע. משקל החזה מקשה לשמור על יציבה זקופה ובטווח הארוך עמוד השדרה עלול אף הוא להינזק. אצל נשים רבות החזה אף עשוי לגדול עוד יותר במשך החיים, למשל בשל לידות, וכך הקושי לשמור על יציבה תקינה הולך וגדל, עד לכדי נזק מצטבר משמעותי לבריאות הגב.

כאבי גב

חזה גדול מדי עלול להוביל להתפתחות כאבי גב, כאבי כתפיים וצוואר. כאבים אלו קשורים כמובן ליציבת הגוף שאותה כבר הזכרנו, אך הם נובעים גם מעצם משקל החזה המעמיס על עמוד השדרה, השכמות, שרירי הטרפז ועוד. לכן, במקרים מעין אלו חשוב להתייעץ עם אורטופד ובמידת הצורך לבצע ניתוח הקטנת חזה.

ניתוח הקטנת חזה - לפני ואחרי 16

לגלריית תמונות לפני ואחרי הקטנת חזה

 

כאבי ראש

זהו נושא שצריך עוד להיחקר באופן יסודי יותר, אולם במחקר משנת 2010 נמצא קשר בין ניתוח הקטנת חזה לשיפור משמעותי בכאבי ראש ומיגרנות.
כך למשל מתוך 84 מטופלות שעברו ניתוח להקטנת החזה, 58 סבלו מכאבי ראש כרוניים לפני הניתוח – מתוכן 12 מטופלות דיווחו על פתרון מוחלט של הבעיה לאחר הניתוח, ו-31 דיווחו על ירידה ניכרת של מעל 50% בתדירות ובעוצמת כאבי הראש.
אחד ההסברים האפשריים בין כאבי ראש לגודל השדיים הוא עומס על העצבים העורפיים הנגרם כתוצאה ממשקל החזה, מצב אשר עלול לגרום לכאב המקרין גם לכיוון הראש.

בעיות עור

חזה גדול מחייב שימוש בחזייה תומכת ונוחה, אך לעיתים דווקא חזייה זו היא מקור לאי נוחות. רצועות החזייה הן לעיתים לא נוחות ובשל משקל החזה הרצועות ממש "חורצות" את העור וגורמות לכאבים ולגרד. תופעות מסוג זה מחמירות מאוד בתקופת הקיץ; בעונה זו אחוזי הלחות באוויר גדלים באופן ניכר, זיעת הגוף עלולה להצטבר מתחת לאזור השד או באזורי המגע שבין החזייה לבין החזה וכך לגרום לפטרת, גרד ופגיעה בעור העדין של האזור.

קושי בביצוע פעילות ספורטיבית

אימון גופני ידוע כאחד הגורמים התורמים ביותר לבריאותנו הפיזית והנפשית, אולם נשים בעלות חזה גדול מתקשות לעיתים קרובות לשמור על שגרת אימונים. חזה גדול מקשה על ביצוע תרגילים מסויימים, והוא עשוי גם לגרום לאי נוחות ואף לכאבים בעת הליכה מהירה או ריצה. במקרה זה הקטנת חזה יכולה לסייע לאישה ליהנות יותר מהאימון הגופני ותקל עליה לאמץ אורח חיים בריא.

לסיכום

יש סיבות רפואיות רבות לבצע הקטנת חזה ובמאמר זה סקרנו את המרכזיות שבהן. יחד עם זאת חשוב לזכור כי חזה גדול עלול להקשות על האישה לא רק מבחינה בריאותית, אלא גם בשל שיקולים אסתטיים ושיקולים אישיים אחרים, העשויים להשפיע על כל שגרת חייה – החל בבחירת בגדים שיחמיאו לגופה וכלה בשביעות הרצון שלה מגופה. גם במקרים אלו, כמובן, ניתוח הקטנת חזה יכול לסייע רבות.

למידע נוסף אודות ניתוח הקטנת חזה