ניתוחים באזור החזה הפכו זה מכבר לפרוצדורה נפוצה יחסית. נשים רבות, שאינן מרוצות ממראה החזה שלהן, מחליטות לעבור ניתוח המאפשר להן לחזק את הביטחון העצמי ואת שביעות הרצון מגופן. לשם כך קיימים ניתוחים מסוגים שונים, ואחד הפופולריים שבהם הוא ניתוח הרמת חזה. ניתוח זה מאפשר לסגל לחזה מראה צעיר ורענן יותר, ובדרך כלל הוא יבוצע בסיום שלב הקמת המשפחה, כאשר לאישה אין עוד כוונה להיכנס להריון או להניק. מהו מהלך הניתוח ומהן תופעות הלוואי שלו – על כך במאמר הבא.

הרמת חזה – מהלך הניתוח

ניתוח הרמת חזה מבוצע בהרדמה כללית, ולכן כחלק מההכנה לניתוח חשוב לעדכן את הרופא המטפל בדבר ההיסטוריה הרפואית, תרופות קבועות, רגישויות וכל מידע רלוונטי אחר. מהלך הניתוח עצמו ייקבע בהתאם למטרות שלו, ולסוג הדרוש של הרמת החזה:

הרמת חזה מינימלית: במצבים שבהם צניחת החזה היא קלה יחסית, המנתח מבצע ברוב המקרים חתך אחד סביב הפטמה בלבד . מלבד זאת, הוא מסיר עודפי עור ומוודא כי הפטמה ממוקמת כראוי. ניתן לבצע הרמת חזה ללא שתל, אולם במידה האישה בחרה בכך, הרופא המנתח מוסיף גם שתל להגדלת ועיצוב נפח החזה ותופר את האזור.

הרמת חזה משמעותית: אם החזה נפול מאוד, וחתך אחד בלבד לא יספיק להשגת התוצאה הרצויה, המנתח יבצע חתך נוסף. במקרה זה יהיו בדרך כלל שתי צלקות – לאורך השד ומסביב לפטמה.
הניתוח עצמו נמשך בין שעתיים לבין שלוש שעות, ולרוב לא יהיה צורך באשפוז. המטופלת תישלח לנוח בביתה, והתפרים ימסו מעצמם בבוא העת.
ההחלמה מניתוח הרמת חזה

ההחלמה מניתוח הרמת חזה נמשכת כמה ימים, ותיתכן נפיחות קלה שתרד בהמשך. המטופלת לא אמורה לחוש כאבים חזקים, אך בעת הצורך היא יכולה כמובן להיעזר במשככי כאבים רגילים (אופטלגין, אקמול). אם עור החזה יבש מאוד, ניתן למרוח מעט קרם לחות, אך חשוב מאוד להימנע מאזור התפרים. מלבד זאת, בשבועות הראשונים אין לעסוק בפעילות מאומצת, ובדרך כלל ניתן לחזור להתעמל כחודש לאחר הניתוח, בכפוף לעצת הרופא המטפל. את התוצאה הסופית של הניתוח ניתן יהיה לראות כמה חודשים לאחריו, ומומלץ כמובן להיות במעקב רפואי בהתאם לצורך.

הרמת חזה – סיבוכים אפשריים

כמו בכל ניתוח, גם להרמת חזה עלולים להיות סיבוכים שונים. מאחר שכל אישה עוברת ניתוח מעט שונה, וכל גוף מגיב אחרת, כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל ולקבל ממנו את כל המידע הדרוש.

להלן רשימה חלקית של הסיבוכים האפשריים העיקריים לניתוח הרמת חזה:

  • סיכונים הקשורים לתהליך ההרדמה – זהו סיכון הקיים בכל ניתוח, אך המנתח יוכל לספק מידע נוסף בהתבסס על ההיסטוריה הרפואית של המטופלת.
  •  דימום, שטפי דם וזיהומים – ייתכנו סיבוכים הקשורים לפצע הניתוח, ובמקרה של ספק יש לפנות לרופא המטפל.
  •  אובדן תחושה בפטמה – לרוב יהיה מדובר במצב זמני בלבד.
  •  אסימטריה של החזה – במקרים נדירים עלולים להיות הבדלים בין גודל השדיים ו/או בין הגובה שלהם. במקרה הצורך יומלץ לבצע ניתוח חוזר.
  •  קושי בהנקה – הניתוח עלול לפגוע בתהליך ההנקה
  •  נמק בעטרה – זהו סיבוך נדיר.
  •  צלקות – ניתוח הרמת חזה מותיר צלקות שלרוב מטשטשות בהדרגה. בהרמת חזה קלה לרוב תהיה רק צלקת אחת מסביב לעטרת הפטמה. בהרמת חזה משמעותית יש בנוסף גם צלקת במורד החזה. חשוב לציין בהקשר הזה שד"ר נמרוד פרידמן משתמש בטכניקה מתקדמת להרמת חזה מאסיבית, עם שני חתכים בלבד במקום שלושה.

לצד הסיבוכים הרשומים לעיל, ישנם מקרים שבהם יש לפנות למנתח ללא שהות. אם האזור נפוח במידה חריגה, אם הכאבים עזים, אם ישנן הפרשות מהאזור, או בכל מקרה אחר בו עולות שאלות בנוגע לתהליך ההחלמה – חובה ליצור קשר עם הרופא המנתח ולפנות לטיפול במידת הצורך.
לסיכום, ניתוח הרמת חזה צריך להתבצע בהתאם לצרכיה הספציפיים של המטופלת ועל פי מצבו של החזה. כדי להבטיח תוצאה משביעת רצון, וכדי לצמצם את הסיכון לתופעות לוואי מומלץ לבחור בכירורג פלסטי מומחה ובעל ניסיון שיוכל ללוות את המטופלת לכל אורך התהליך עד להשגת התוצאה הרצויה.

ניתוח הרמת חזה – המדריך המלא

הרדמה בניתוחים פלסטיים – המדריך המלא