ספטמבר 2018

אנשים עם שתלים לניתוחי חזה נמצאים בסיכון לחלות בסרטן מסוג לימפומה אנאפלסטית הקשור לשתלי הגדלת חזה – Breast Implant-Associated Anaplastic Large Cell Lymphoma
(BIA-ALCL).

סרטן מסוג BIA-ALCL אינו סרטן השד, אלא סוג של לימפומה שאינה הודג'קין – non-Hodgkin's lymphoma – (סרטן בתאי מערכת החיסון).
ברוב המקרים BIA-ALCL נמצא ברקמת הצלקת והנוזלים שבקרבת השתל, אולם במקרים מסויימים הוא עלול להתפשט גם לאיזורים אחרים בגוף.

רקע

בשנת 2011 ה – FDA זיהה קשר אפשרי בין שתלי חזה והתפתחות סרטן מסוג לימפומה אנאפלסטית. בשלב זה היו ידועים למנהל ה – FDA רק מקרים בודדים כך שלא היה אפשרי לקבוע אלו גורמים מגבירים את הסיכון ללקות במחלה. לאורך השנים שחלפו מאז הצטברו ממצאים נוספים, כאשר רובם מעידים על כך ש-BIA-ALCL מתרחש בשכיחות גבוהה יותר בשתלים בעלי מעטפת מחוספסת מאשר באלו עם מעטפת חלקה.
קשה לאמוד את המספר המדוייק של הלוקים במחלה בקרב כלל המושתלים בשל קשיים בדיווח ואיסוף הנתונים ובשל מחסור במידע מהימן על כמות השתלות החזה הנעשות בכל שנה. ה – FDA ממשיך לפעול לאיסוף וניתוח מידע נוסף על היקף התחלואה.

דיווחים רפואיים ונסיונות לאמדן שכיחות המחלה

נכון לספטמבר 2018, ארגון ה- FDA קיבל 660 דיווחים רפואיים על מקרי BIA-ALCL, כולל מותן של 9 מטופלות כתוצאה מהמחלה. לאחר ניתוח הדוחות והשמטת דוחות כפולים ודיווחי המשך, נתרו 457 דיווחים ייחודיים על המחלה.
ארגון ה – FDA שוקד על איסוף דיווחים נוספים וניתוחם.
רוב המקרים המדווחים מתארים מטופלים אשר עברו השתלת שתלים בעלי מעטפת חיצונית מחוספסת. מספר מאמרים עדכניים מתארים מספר גורמי סיכון למחלה וביניהם השיטה באמצעותה נוצר החספוס במעטפת, והתפקיד של הביופילם (קבוצה של חיידקים שנדבקים אחד אל השני על משטח כלשהו) הנוצר מסביב למעטפת.
חלק מהפרסומים האחרונים בספרות המקצועית מעריכים את הסיכון לחלות ב-BIA-ALCL באנשים עם שתלים בעלי מעטפת מחוספסת, כאשר ההערכות נעות בין 1 ל – 3817 השתלות, ועד 1 ל – 30,000 השתלות.

BIA-ALCL – דרכי טיפול

רוב הפרסומים אודות דרכי הטיפול במחלה מתארים הסרת השתל והקפסולה המקיפה אותו, כאשר במקרים מסויימים יש צורך גם בטיפולי כימותרפיה והקרנות.

BIA-ALCL – סימפטומים

BIA-ALCL אובחן במטופלים אשר באו לעבור החלפת שתלים בשל הופעה מאוחרת של סיבוכים באיזור השתל כגון: סרומה (הצטברות נוזלים מסביב לשתל), כאבים, גושים, התנפחות, או התפתחות א-סימטריה בשדיים.

המלצות ה- FDA

לפני ניתוח להשתלת שתלי חזה יש לדון עם הרופא המטפל אודות סוג השתלים המומלץ עבורך, כולל בהיבטים השונים, היתרונות והחסרונות, של מעטפת השתל – מחוספס או חלק. יש לקבל מידע מירבי מהרופא אודות סוג השתל בו יעשה שימוש בניתוח.

במידה ועברת השתלת שתלי חזה, עליך להמשיך בשגרת המעקב הקבועה אצל הרופא המטפל ולשים לב לשינויים במראה או תחושת השדיים ,לאחר ההחלמה המלאה מהניתוח. יש לפנות לרופא המטפל בכל שינוי כדי לדון עמו באפשרות של התפתחות BIA-ALCL.

למרות שלא קשור ישירות ל – BIA-ALCL, עלייך להמשיך לפעול לפי ההנחיות הרפואיות הסטנדרטיות:

• יש לפעול לפי הנחיות הרופא המטפל למעקב על שתלי החזה שלך. בכל מקרה של שינוי יש ליצור קשר בדחיפות עם הרופא המטפל לקביעת פגישה.
  • יש להקפיד על ביצוע בדיקות ממוגרפיה שיגרתיות, וליידע מראש את הצוות האחראי על הבדיקה על קיומם של שתלי חזה. במקרים מסויימים הרופא המטפל ימליץ על בדיקות נוספות כגון MRI.

הסרת שתלים כאמצעי מניעה באנשים ללא סימפטומים או סימנים למחלה אינה מומלצת.

המידע לקוח מהמאמר הבא באתר ה – FAD >
Breast Implant-Associated Anaplastic Large Cell Lymphoma (BIA-ALCL)